Cecilie fra Talent i Praksis

“Jeg ville gerne have et arbejde, der relaterer sig til mit studie, og det var lidt svært at få, fordi de fleste børnehaver er åbne samtidig med, at jeg var i skole, så jeg blev nødt til at se på en ny løsning” siger 24-årige Cecilie om sit motiv for at melde sig til forløbet Talent i Praksis, der kobler teori fra studieundervisningen til praksis gennem frivilligt arbejde.

Cecilie er pædagogstuderende og frivillig hos ‘2 timer om ugen’

Talent i Praksis er et samarbejde mellem University College Lillebælt (UCL) og Frivilligcenter Odense for pædagog-, lærer-, og socialrådgiverstuderende. Et samarbejde der er startet med et ønske om at give de studerende arbejdserfaring som frivillig med relevans for deres studie og en mulighed for anerkendelse i hands-on kompetencer, der ud over praktikken adskiller sig fra det karakterræs, som ellers kan herske i den teoretiske del af studielivet.


Cecilie i 2 Timer Om Ugen

Cecilie Kvistgård Jensen fulgte pilotforløbet tilbage i foråret 2023 indtil november 2023 og er netop blevet færdig som pædagog med speciale i dagstilbud. F for frivillig finder hende sammen med nogle børn fra Sprogklubben, som er bare ét af tre projekter, der er en del af Fonden for Socialt Ansvars indsats, 2 Timer Om Ugen, hvor Cecilie i dag sidder med i bestyrelsen.

Cecilie havde været frivillig i 2 Timer Om Ugen før, da hun i løbet af sit tredje studieår hørte om Talent i Praksis. 2 Timer Om Ugen er en blandt syv foreninger, som de studerende kan engagere sig i under Talent i Praksis forløbet. Sideløbende med det første talentforløb var der i foreningen opstart på projektet Syng Sproget Frem, hvor flersprogede børn kan lære det danske sprog gennem danske børnesange og sanglege. Cecilie tilmeldte sig talentprogrammets første forløb i foråret 2023 og blev frivillig i Syng Sproget Frem.

Talent I Praksis - What Is?

Konceptet er simpelt; Talent i praksis matcher den studerende med en frivillig social forening og forpligter vedkommende til et minimum af 25 timers frivilligt arbejde fordelt over en periode på seks måneder. Midtvejs og afslutningsvis deltager de studerende i en workshop med tværfaglig refleksion med de øvrige studerende og undervisere fra talentforløbet. De studerende får et Frivilligbevis, og indsatsen bliver noteret på det afsluttende eksamensbevis.


“Det er en ekstra motivationsfaktor, at det kun er 25 timer. Det er overskueligt. Og også det med, at der er nogen, der siger, at de her foreninger, de har det her at tilbyde”


Hvorfor være frivillig?

I løbet af Cecilies første studieår mødte hun op til Frivilligfestivalen, som er en temadag om frivilligt socialt arbejde, der afholdes to gange årligt på UCL. Her blev Cecilie for første gang bekendt med 2 Timer Om Ugen og deres projekt Match, som hun herefter begyndte at engagere sig i. Cecilie blev matchet med en 5- årig pige fra Iran, som havde svært ved det danske sprog. Hendes opgave blev da at sætte bare to timer om ugen af til at styrke pigens danske sprog, kultur- og samfundsforståelse gennem lege og gåture.

I løbet af Cecilies første studieår flyttede hendes tosprogede veninde dog med sin familie til København, og det tvang Cecilie til at lede efter et nyt frivilligt arbejde, for hun var slet ikke færdig med det. At være frivillig på denne måde har nemlig åbnet op for en ny dimension af Cecilies liv og givet hende et nyt perspektiv:

“Jeg er vokset op i en lille landsby […] Jeg kendte intet til andre kulturer end min egen, så det har været lærerigt at få et andet perspektiv på livet, end det jeg havde i forvejen” siger Cecilie om den gensidige relation, hun mener, der eksisterer i det frivillige socialarbejde.


Trygge rammer inden og udenfor forløbet

Det er sommerafslutning i Sprogklubben, som afholdes på en folkeskole i udkanten af Odense. Børnene har fået lov til at invitere deres forældre med i dagens anledning, hvor der bliver delt diplomer ud og spist kage. Børnene er lige en tand ældre end de, der kommer i Syng Sproget Frem, som er i alderen 2-5 år, men ellers er visionen den samme.

Også her gør de frivillige et særligt stykke arbejde for at skabe trygge rammer, der skal få børnene til at turde prøve sproget af.

Sidste år var der 21 studerende, der færdiggjorde talentforløbet. I år er der 25 deltagende - 5 pædagogstuderende og 20 socialrådgiverstuderende.


“Det er først i forbindelse med Talent i Praksis programmet, at vi for alvor kan se, at studerende fra 1. årgang kaster sig ud i at arbejde frivilligt. Vores erfaring hidtil er, at de først får mod på det lidt senere i studiet”

Linda Sørensen, underviser hos UCL


Det er der flere grunde til. Baseret på de studerendes egne udtalelser har oplevelsen af et særligt fællesskab med de øvrige studerende og undervisere fra forløbet blandt andet haft meget at sige. Desuden er der noget om, at de forskellige foreninger virker mere lettilgængelige, fordi de netop er få udvalgte blandt et hav af muligheder. Det er simpelthen bare mere overskueligt.


Hvorfor ellers?

Stina Smidt er foreningskonsulent i Frivilligcenter Odense og sidder med, da F for Frivillig taler med Cecilie. Hun fortæller, at frivillighed har en stor værdi på flere niveauer - for den enkelte borger, der modtager hjælpen og for samfundet som helhed - men i høj grad også for den frivillige selv.


“Vi ved, at de studerende, som er frivillige i studietiden, opnår en faglig og personlig udvikling. De opnår vigtige kompetencer, ny viden og netværk. Frivillighed kan skrives på CV’et og anvendes aktivt i jobsøgningen”

Stina Smidt, foreningskonsulent hos Frivilligcenter Odense


Den frivillige forening som samarbejdspartner

Mange af de frivillige bliver ved med at være frivillige i foreningerne, selv efter talentforløbet er ovre.

“Det er ikke noget, vi har gjort noget for” siger foreningskonsulent i Frivilligcenter Odense, Stina Smidt, og giver fortjenesten til de frivillige foreninger, som, hun mener, er dem, der har været gode til at tage imod de studerende.

Da børnene fra Sprogklubben går med deres forældre hjem, får vi chancen for at tale med Alaa Abdol-Hamid, som er medstifter og projektleder af 2 Timer Om Ugen. Hun ser taknemmelig ud, da vi spørger hende, hvad hun synes om det nye tiltag Talent i Praksis.

“Jeg blev jo helt henrykt, da jeg hørte, at man fra UCL i samarbejde med Frivilligcentret gerne ville køre det nye koncept […] Altså det med at man har nogle frivillige studerende, som kan komme ud i foreningerne og bidrage aktivt. At de kan bruge nogle af deres erfaringer samtidig med, at vi kan hjælpe vores brugere […] Det er jo en win-win situation for begge parter,” siger hun og smiler.


Talent i Praksis er for pædagog-, lærer-, og socialrådgiverstuderende ved UCL Odense. Projektet startede som forsøg i 2023 og projektet gennemføres også i 2024.

Læs mere om Talent i Praksis her

Forrige
Forrige

Sara fra Efterladte efter selvmord

Næste
Næste

Anne fra ForSa-P