Mikkel Marschall om pleje af frivillige

Mikkel Marschall er uddannet kok og hans CV vil imponere de fleste, herunder jobbet som assisterende køkkenchef på Michelin-restauranten Kadeau og en del af kokkelandsholdet. I dag lever han af at være selvstændig, og har et event-, catering- og rådgivningsfirma, samtidig med han er direktør i Bornholms Kildevand og Sol over Gudhjem. Hvert år tiltrækker ‘Sol over Gudhjem’ mere end 10.000 madentusiaster, turister og journalister fra hele verden - og bag dette arrangement står der omkring 80 frivillige.

Mikkel Marschall er direktør hos Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem.

Kærligheden til kokkefaget, konkurrencer og klippeøen Bornholm

Ideen til kokkekonkurrencen ’Sol over Gudhjem’ kom, efter Mikkel Marschall selv havde deltaget til jomfruhummerfestivalen på Læsø i 2008. ”Jeg tænkte, at dét kan jeg gøre bedre. På Bornholm, hvor jeg kommer fra, har vi jo rigtig mange gode råvarer og produkter, så jeg tog kontakt til nogle forskellige folk på Bornholm”, fortæller han.

Mikkel lejede efterfølgende et partytelt på Gudhjem havn, lånte et komfur i svømmehallen og et af sin farmor, og inviterede nogle dygtige kokke fra branchen, herunder Torsten Vildgaard, Paul Cunningham og Michel Michaud. Familien hjalp til som frivillige - og det blev startskuddet til ‘Sol over Gudhjem’.



Det frivillige fundament

De første år var der kun 10 frivillige, men i takt med at det blev et større tilløbsstykke, voksede antallet og behovet for frivillige også. I dag står der cirka 80 frivillige klar til at hjælpe, når ‘Sol over Gudhjem’ løber af stablen.

“Det første år var de frivillige bare min familie, og de fik en t-shirt med logo på, men ellers gik vi bare hvert til sidst bagefter. Efterfølgende tænkte jeg, at vi skulle slutte det af med en fest, så det har vi gjort siden. Det er en fest for de frivillige, og så får kokke og sponsorer lov til at være med, hvis der er plads. De frivillige er de vigtigste! Uden de frivillige, så ville der ikke være noget ‘Sol over Gudhjem'”, fortæller Mikkel Marschall.

De frivilliges opgaver favner bredt, og inddeles i små “afdelinger”; bygge, logistik, køkken og kontor. De frivillige i byggeafdelingen bygger køkkenerne og kontoret til presseafdelingen op, opsætning af skilte samt diverse håndværkeropgaver. Der er også ansat professionelle håndværkere, så sikkerheden overholdes. Derudover er der nogle frivillige, der har ansvaret for at hente kokkene og byde dem velkommen. Endeligt er der køkkenet, hvor de frivillige varetager alt fra smagsprøver, bar og anretning til opsætning og opvask.

Et stort hold frivillige er taget til klippeøen Bornholm, for at hjælpe til ved Danmarks største kokkekonkurrence.

“Hvert år holder vi en evaluering med de frivillige, hvor vi spørger om der er noget vi kan gøre bedre. Et af de første år ønskede de en opvaskemaskine i området. Derfor blev et professionelt opvaskeområde etableret, hvor de fyrer den af med musik. Det handler også om at give de frivillige nogle gode betingelser og lytte til dem”, siger han.

Baggrundene de frivillige kommer med er vidt forskellig. I starten bestod de frivillige af Mikkels familie og et par venner, og så er det vokset i takt med arrangementet, fordi de frivillige har taget en ven eller to med året efter. Derudover har han kontor på Hotel- og Restaurantskolen i København, hvor ca. 10 ansatte og elever er blevet frivillige. Samtidig er flere nuværende og tidligere kokke, deltagere, sponsorer og deres medarbejdere blevet frivillige. Derfor har de aldrig haft behov for at søge efter frivillige.


De frivillige vender tilbage år efter år 

Hvert år står de frivillige i kø for at hjælpe til ved Danmarks største kokkekonkurrence. Ifølge Mikkel Marschall er der to afgørende faktorer for, hvorfor de frivillige vender tilbage år efter år. Det ene er ordentlige forhold og pleje af de frivillige, og det andet er fællesskabet.

De frivillige vender tilbage år efter år for at hjælpe til hos Sol over Gudhjem.

“Jeg har selv prøvet at være frivillig uden at vide, hvad jeg skulle eller føle mig værdsat. Derfor er det vigtigt at de frivillige ved, hvad de skal og føler sig taget godt imod. Det er også vigtigt at få skabt en fællesskabsfølelse, og vi bliver ligesom en familie. Og at vi roser dem for deres arbejde og siger tak. Vi arbejder sammen på højtryk for at det her skal lykkedes og så ender det i en stor eufori, hvor vi fester sammen lørdag aften”, fortæller Mikkel Marschall.

Alle de frivillige får betalt transport, tøj, mad og overnatning. Holdet bag ‘Sol over Gudhjem’ går dog også en ekstra mil for at sikre, at deres frivillige bliver behandlet godt. Søndag har de frivillige helt fri, da de ikke vil drive rov på deres frivillige. Denne dag har de derfor hyret en foodtruck ind, fordi man ellers ikke kan få noget junk food søndag formiddag i Gudhjem. Samtidig har der været afholdt arrangementer for de frivillige f.eks. kokkeskole. Udover feedbacken fra de frivillige forsøger Mikkel at finde nye tiltag, herunder legeområde til de frivilliges børn og et wellnessområde, hvis man vil forkæles og friskes op efter ens vagt.

Mikkel mener samtidig, at man som virksomhed godt kan skabe nogle gode vilkår for de frivillige med få midler. “Man kan gå hen og købe nogle is eller noget ordenligt mad til dem. Og så er det vigtigt at efterspørge feedback, så de frivillige føler, at man lytter, og ikke mindst kigger dem i øjnene og siger tak. Derudover kan man også tænke ind i kommercielle aftaler - både store brands og små f.eks. med en lokal købmand eller butik”, siger Mikkel Marschall.

Med andre ord, synes Mikkel Marschalls opskrift på et succesfuldt netværk af frivillige til at være simpel; Behandl de frivillige ordentligt og sørg for at de føler sig værdsat, skab et stærkt fællesskab mellem de frivillige og giv dem noget uventet.


Læs mere om Sol over Gudhjem her

Forrige
Forrige

Sociolog Malthe Lindholm Sørensen om frivilligheds-begrebet

Næste
Næste

Maj-Britt Schultz Kreipke om frivilligheds-uddannelsen