Resham fra Dansk Stalking Center
”Jeg oplever ikke at vi får mindre travlt. Jeg oplever kun, at vi får mere og mere travlt.” Sådan fortæller Resham om sit frivillige virke som telefonrådgiver hos Dansk Stalking Center. I takt med den øgede fokus på stalking, går det op for flere og flere, at det faktisk er det, de bliver udsat for. Og det kræver handling – nu.
For lidt over et år siden meldte Resham sig som frivillig hos Dansk Stalking Center. I kølvandet på beslutningen lå en oplevelse, hvor hun i et halvt år selv var udsat for stalking og derfor gjorde brug af Dansk Stalking Centers telefonrådgivning. Nu var det tid til, at hun ville give lidt tilbage.
”Min oplevelse har givet mig nogle andre forudsætninger for at hjælpe. Man kan på en måde være mere empatisk og relatere sig mere til dem, man snakker med.”
Til daglig arbejder Resham som selvstændig inden for mode- og beautybranchen, men er uddannet inden for sociologi og socialt arbejde. På den måde bruger hun stadig de redskaber, hendes uddannelse har givet hende, i hendes frivillige virke og det er vigtigt for hende fortsat at have en tilknytning til hendes uddannelsesmæssige felt.
De frivillige sidder ved telefonen
Mellem 25-30 frivillige er der lige nu i Dansk Stalking Center, gætter Resham på. De frivillige er dem, der sidder ved rådgivningstelefonen og snakker med ofre for stalking og rådgiver dem så godt de kan. Som udøvende stalker kan man også ringe ind til Dansk Stalking Center og bede om hjælp, men så er det en psykolog, man får i røret.
De frivillige skal gerne have tre vagter om måneden, hvor det er ”først til mølle”. Både eftermiddagsvagterne og aftenvagterne bliver sendt ud i en fælles gruppe, og så melder man sig på dem, der passer bedst ind i ens kalender. Typisk er man to rådgivere på vagt sammen, og for Resham betyder det meget at have en kollega at sparre med. ”Det er rart at være to, så man lige kan sparre med hinanden eller snakke sammen, hvis man lige har haft en tung sag,” fortæller hun. Dog forlader ingen fortællinger murene bag Dansk Stalking Center, da alle frivillige som fastansatte arbejder under tavshedspligt.
Kø på linjen
Hos Dansk Stalking Center kan man lave en booking i forvejen, hvor man som bruger selv registrerer dato og tidspunkt, og så bliver man ringet op af en rådgiver. Her har man typisk en samtale på omkring 45 minutter. På en dag kan der være max fem bookinger, der deles mellem de to rådgivere, hvilket medfører, at tiden til den ”åbne” rådgivning er knap. Det betyder lange køer og brugere, der slet ikke når at komme igennem den dag. Andre dage kan der være mere stille, hvor det er muligt for de frivillige at besvare flere åbne opkald, men vil man være sikker på at have en rådgiver til rådighed, kan det være en god idé at booke en tid på hjemmesiden.
”Ofte kan vi se, at der er kø i systemet, så behovet for os er jo stort. Men det betyder også, at der er mange opkald, vi slet ikke når og det er virkelig ærgerligt.”
Selvom miljøet kan være presset at arbejde i, så hjælper både frivillige og fastansatte hinanden og derfor er Resham ikke i tvivl om, at hun vil fortsætte. ”Jeg får ofte positiv feedback tilbage fra brugerne der ringer ind og det betyder rigtig meget. Det er jo derfor man fortsætter med at være frivillig. Man kan høre at mange har brug for hjælp, og når de endelig får den, så er det en stor lettelse. Og så bliver vi sørget rigtig godt for herinde – man føler sig værdsat,” fortæller hun.
Ifølge Resham overrasker det mange, at de faktisk er udsat for stalking, fordi det er et forholdsvis nyt fænomen og fordi det som regel starter i det små og gradvist vokser sig større og større. Derfor mener hun at et sted som Dansk Stalking Center er vigtigere end nogensinde før, og hun opfordrer andre til at melde sig som frivillig, da det er et meningsfuldt job og der i den grad er brug for flere hænder, til at tage de mange telefoner, der hver dag ringer ind.
Læs mere om Dansk Stalking Center her